måndag, 6 februari 2012

GI+Kvinnor=Bra för hjärtat

Under veckan har en italiensk studie publicerats där det visar sig att kvinnor som äter GI kost löper mindre risk att drabbas av hjärtsjukdomar än kvinnor som inte gör det. GI är helt underbart, tycker jag.  Äter gott, mår bättre, är piggare och dessutom så värnar jag om mitt hjärta på en och samma gång. Toppen!

Publicerad 13 april 2010, Nyhetskanalen.se

Kvinnor som äter stora mängder snabba kolhydrater, som vitt bröd, vitt ris och socker, löper
mer än dubbelt så stor risk att drabbas av hjärtsjukdomar som kvinnor som äter mindre
snabba kolhydrater.

Män är inte lika känsliga, visar en italiensk studie som omfattar nära 48 000 vuxna män och kvinnor.
Studien slår fast att kolhydratrik kost ökar blodsockerhalten och halten av skadliga blodfetter, så kallade
triglycerider, samtidigt som nivåerna av det goda kolesterolet HDL minskar.

GI-värde en viktig faktor
Särskilt stor påverkan har snabba kolhydrater med högt GI-värde.
Kvinnor som åt en kost med högt GI löpte 2,24 gånger så hög risk att drabbas av hjärtsjukdom jämfört
med kvinnor som åt kost med lågt GI, som frukt, grönsaker och fullkorn. Någon sådan risk kunde inte
påvisas för män.

Olika ämnesomsättning
Enligt forskaren Sabina Sieri, som lett undersökningen vid italienska Fondazione IRCCS Instituto Nazionale
dei Tumori, kan resultatet bero på könsrelaterade skillnader i ämnesomsättningen som gör kvinnor mer
känsliga för höga triglyceridnivåer.
Studien presenteras i medicintidskriften Archives of Internal Medicine.