Kolhydrater farligare än mättat fett

Kolhydrater farligare än mättat fett
I över 30 år har vi fått lära oss att minska på fettet, speciellt det mättade fettet, för att minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Till och med i min hemkunskapsbok från högstadiet finns det ett helt kapitel om detta. Nu har det kommit en ny generation studier som visar att det mättade fettet är överskattat och att lågkalorimat tvärtom kan vara en bov i dramat!
I en dansk studie har man följt 53 644 medelålderns män och kvinnor under tolv år och där testpersonerna har fått en ökad risk för hjärtinfarkt då de bytt ut en del mättat fett mot dåliga kolhydrater (t ex vitt mjöl och socker). Nyligen presenterade en annan grupp, med bland annat, en stor analys av 21 studier med tillsammans 348 000 deltagare. Åter blev slutsatsen tydlig: en övergång från mättat fett till kolhydrater minskade inte risken för kranskärlsjukdomar, infarkt och stroke.
Det är dock inte alla kolhydrater som är farliga. Då vissa testpersoner fick äta sk. långsamma kolhydrater (lågt GI värde) minskade risken för hjärtinfarkt något, medan ingen effekt alls märktes hos testpersoner som åt kolhydrater med medelhögt GI värde. ”- För mycket mättat fett är inte bra, men inte så farligt som kolhydrater av dålig kvalitet” sammanfattar Mariane Uhre Jakobsen, doktor vid Universitetssjukhuset i Århus.
En personlig kontemplation är att jag förutom gått ner 17kg genom att äta enligt GI-modellen även investerat i mitt hjärta. Allt detta genom att ha ätit gott och blivit mätt varje dag. Tjohoo!
Vill du läsa mer om forskningen kan du göra det på SvD.

















Kommentarer