Vad ska du beställa i baren?

Vad ska du beställa i baren?

 

Kanske inte alltid är så roligt att servera vatten till sin underbart goda GI middag med vänner. Har fått en del frågor på vad som är OK att dricka enligt GI och ska försöka ge er en guidning.

Först och främst, försöker du gå ner i vikt ska man undvika att dricka alkohol överhuvudtaget. Kroppen förbränner alltid alkoholen innan all annan fettförbränning sker.

Överlag innehåller det mycket kalorier i alkohol. Det kanske man har märkt om man varit med om studentfestande eller varit på en all-inclusive resa någon gång! En stor staköl innehåller exempelvis 250 kcal. Lika mycket kalorier finns det i en deciliter starksprit (vodka, whisky etc). Ett glas vin innehåller 100 kcal. Vin och starksprit har relativt lågt kolhydratsinnehåll och påverkar inte blodsockret på samma sätt som t ex öl gör. Öl har en rejält hög kolhydratsinnehåll då öl innehåller sockerarten maltos. Så är du på restaurang, välj hellre vin framför öl. Undvik drinkar som innehåller juice, läsk eller tillsatt socker (som t ex caipirinha).

Att äta en frukt om dagen är helt OK enligt GI, men hur är det få med juice? Färskpressad juice innehåller väldigt mycket frukt. Dessutom så har juicen pressats (och oftast silats) så hårt att inga fibrer finns kvar. Kvar finns då bara fruktens socker, fruktos. T ex Bravos apelsinjuice har ett GI-värde på 55 (högt). Mjölk med sin sockerart, laktos, har högt GI-värde med. Lite mjölk i kaffet är OK, men du kanske ska undvika en stor Caffe latte!

Sen är det detta med lightläsk. I lightläsk eller saft som typ Fun light har det naturliga sockret ersatts med syntetiskt socker som t ex aspartam eller suckralos. Dessa syntetiska sockerarter innehåller varken kalorier eller kolhydrater och har därför mycket lågt GI-värde. Denna typ kan dock stimulera vissa signaler i kroppen som ökat sötsug eller hunger. Alla är olika. Jag själv känner av sötsuget mycket om jag dricker lightläsk. Om du ska göra en drink är det dock ändå med fördel att du använder lightläsk till drinken än vanlig.

Sura drycker, såsom citronvatten eller vatten med äppelcidervinäger, har en positiv påverkan på din måltid. Kaffe, te och ingefärsdrycker (utan socker) sätter igång påverkar med kroppen positivt på många olika sätt. Så klart ska du dricka med måtta (kaffe, typ 3-4 koppar/dag) annars blir det för mycket för kroppen att ta hand om.

Så, om du lagar en fin middag ikväll. Ta ett glas rödvin och bara njut! :)