Istället för potatis, ris och pasta

Istället för potatis, ris och pasta

 

- Va!  Äter du inte potatis!??
Får höra denna fråga rätt ofta och senast idag faktiskt. Sedan Alströmer introducerade potatisen för det svenska folket har denna knöl varit permanent inneboende i det svenska hemmet. Att då säga att man inte äter potatis (förutom en och annan franskpotatissallad under sommarmånaderna) är ju nästan att häda. Eller?

Efter man har förklarat potatis/pasta/ris-effekten på blodsockret, kommer nästa fråga i förundrande ton   ”-Men… vad äter du då?” Så detta inlägg kommer helt enkelt ge exempel som jag äter istället för potatis, pasta och ris!
Istället för ris

- Quinoa smaksatt med t ex oliver och fetaostpaprika

- Quinoa smaksatt med wokade haricots verts och rödlök

- Risotti på hel dinkel (gör precis som vanlig risotto, men förkoka dinkelkornen innan)

- Kokt hel dinkel som den är eller smaksatt med några goda kryddor

 

Istället för potatis

- Ugnsbakade rotfrukter (kålrot, palsternacka, rödbetor etc)

- Ugnsbakade rödbetor och fänkål med chevré

- Klyftkålrot med kumminfrön. Gör likadant som för klyftpotatis

- Blomkålsgratäng

- Kålrotsgratäng. Gör likadant som för potatisgratäng.

- Puré på kålrot. Gärna några droppar tryffelolja på. Passar utmärkt till en köttbit :-)

 

Istället för pasta

- Tagliatelli på zucchini (strimla breda bandspegetti för hand eller med mandolin). Häll ner i kokande vatten med grönsaksbuljong. Koka max 1 min.

- Spagetti på zucchini. Gör precis som ovan, fast tunnare.

 

Som ni märker klarar jag mig utmärkt utan denna heliga knöl :-)
Ett tips förresten! Quinoa och dinkel går utmärkt att koka i rejäla satser och sedan förvara i kylen. Då slipper du koktid inför kommande middagar den veckan!